Omvendinger Akkorder
Her på KlaverOnline.dk lærer gode folk i alle aldre at spille groovy akkord-klaver på den hurtige og sjove måde. En meget vigtig del af denne proces er at lære at beherske akkord omvendinger.
Af denne grund – og fordi jeg møder disse spørgsmål hele tiden: “Hvad bruges akkord-omvendinger til” – “Hvorfor skal jeg bruge tid på at lære at omvende akkorder?” – har jeg valgt at skrive denne liste over måder – og grunde – til at bruge akkordomvendinger.
Jeg ved ikke, om du lige er begyndt at spille klaver, eller om du er en mere erfaren pianist, der ønsker mere information om, hvordan du bruger akkorder.
Derfor, før vi går videre til listen og alle årsagerne og forklaringerne, vil jeg bare etablere et par grundregler om akkordbegrebet. Hvis vi ikke er enige om, hvad en akkord er, er det umuligt at diskutere, hvordan og hvorfor vi bruger akkord omvendinger.
Så – hvad er en akkord?
I min verden er en akkord, når du spiller tre eller flere toner på samme tid. At spille en akkord kan også kaldes at spille en harmoni.
Lad os også være enige om, hvad akkord-omvendinger, akkordinversioner, er. En akkordomvending er grundlæggende, når du ændrer rækkefølgen af tonerne som akkorden består af – måden du stabler tonerne i akkorden.
En akkord med tre noder – en tre-klang – har i alt tre omvendinger.
En akkord med fire noder – en fire-klang – har i alt fire omvendinger.
En akkord med fem noder – en fem-klang – har i alt fem omvendinger.
Og så videre…
Jo flere toner du får i en akkord, jo flere måder kan du blande dem sammen.
I denne artikel vil vi kun behandle det grundlæggende koncept for akkordomvendinger: Hvis du har tre toner- en tre-klang – kan hver tone være enten i bunden af akkorden – midt i akkorden – eller i toppen af akkorden.
Okay? Så med disse grundregler går vi videre til dagens hovedemne – hvad bruges akkord omvendinger til.
1 – Akkord omvendinger for hurtigere og mere sammenhængende spil
En af hovedårsagerne til at du bør bruge akkordomvendinger er for at gøre dine akkord-skift både hurtigere og mere sammenhængende. Hvis du f.eks. kun bruger grundakkorder, bruger din hånd megen tid på at bevæge sig op og ned på klaveret når du skifter akkorder.
En grundakkord hedder også “grundstilling” eller “grund-omvending”. Din grundlæggende akkord med grundtonen i bunden af akkorden. Grundtonen er den tone, der giver navn til akkorden.
Ex: I akkorden G dur er grundtonen “G”.
Ex: I akkorden Fm er grundtonen “F”
I en akkord med tre toner hedder de tre omvendinger:
– Grundstilling, grundakkord, grundomvending (grundtone i bunden af akkorden)
– 1. omvending (grundtone øverst i akkorden)
– 2. omvending (grundtone midt i akkorden)
I en akkord med fire toner får du en 3. omvending
I en akkord med fem toner får du en 4. omvending – og så videre …
Som et eksempel på, hvordan din hånd skal bevæge sig, lad os se på denne akkordprogression (forløb af akkorder):
| C | F | G | C |
Hvis du spiller denne progression (højre hånd) med kun grundakkorder, skal din hånd bevæge sig sådan:
| C | – Din tommelfinger på C
| F | – Hele din hånd skal flytte fire hvide tangenter til højre for at placere din tommelfinger på tonen F
| G | – Din hånd bevæger sig en hvid tangent til højre og lander med tommelfingeren på tonen G
| C | – Din hånd skal flytte fem hvide tangenter ned ad klaveret for at komme hjem til C
Det siger sig selv, at det tager tid for din hånd at flytte sig frem og tilbage. Og selvom du er god til at spille dine grundakkorder, vil der være små afbrydelser i dit spil.
Det er også vigtigt at forstå, at det menneskelige øre fortolker den øverste tone i en akkord som en meloditone. Det betyder, at når du bevæger dig mellem grundakkorder – vil din “akkordmelodi” – den øverste tone – lyde lidt “hoppende”. Dette kan give en følelse af at du spiller lidt “hakket”.
Hvis du begynder at bruge akkordomvendinger løses begge disse problemer.
Hvis du spiller akkordprogressionen fra før med disse omvendinger – behøver din hånd næsten ikke at bevæge sig:
| C | – grundakkord – (toner fra bund til top) C – E – G
| F | – 2. omvending – (toner fra bund til top) C – F – A
| G | – 1. omvending – (toner fra bund til top) B(H) – D – G
| C | – grundakkord – (toner fra bund til top) C – E – G
Som du kan se er den afstand din hånd skal flytte sig på klaveret nu minimeret. Hånden kan forblive i en position med tommelfingeren enten på C – eller kun en tangent fra C.
Dette betyder, at du er i stand til at bevæge dig fra en akkord til en anden med meget større hastighed og kortere afbrydelse mellem akkorderne.
Dette betyder også, at når du bevæger dig gennem akkordprogressionen – vil det lyde meget mere flydende. Og du vil simpelthen være hurtigere på tangenterne.
2 – Akkordomvendinger for at spille melodilinie sammen med akkorderne
Som jeg nævnte tidligere – det menneskelige øre vil altid høre den højeste tone på klaveret klarere end resten af de toner, du spiller.
Dette betyder, at den øverste tone, du spiller i en hvilken som helst akkord, opfattes som en del af en melodilinie.
Det er denne enkle kendsgerning, der gør det muligt for os at spille akkorder og melodilinjer på samme tid.
Så hvis du vil mestre denne færdighed, er det vigtigt at du bliver god til at omvende akkorder. Du skal kunne vælge de akkordomvendinger der gør, at du hele tiden har melodilinien i toppen af akkorderne.
Og ja – dette er bestemt en mere avanceret færdighed at mestre. Det kræver..
– at du kan spille melodilinien på klaveret
– at du kender akkordprogressionen til sangen
– at du ved, hvornår akkorden ændres i forhold til melodilinjen
– at du ved, hvilke omvendinger du skal vælge for at bevare melodien i toppen af alle akkorderne
MEN – ro på nu! Hvis du først lige er startet med at lære klaver – og klaverakkorder – kan det her virke helt uoverskueligt.
Det er helt okay. Men du kan faktisk godt lære denne teknik. Det er bare meget vigtigt at du i første omgang koncentrerer dig om at lære en masse klaver akkorder – og derefter bruger tid på at lære akkord-omvendinger.
Når du behersker disse to ting i rimelig grad – kan du tage næste skridt og lægge melodi-linie i toppen af dine akkorder.
Spil rytmisk klaver på den groovy måde
Nu tænker du måske: “Jamen – hvorfor skal jeg spille melodi i toppen af akkorderne?”
Det skal jeg sige dig. Hvis du kan spille melodi med akkorder i højre hånd – så kan din venstre hånd gå fuldstændig amok med bas-figurer og rytmiske spidsfindigheder.
Når du spiller klaver på denne måde åbner det op for at spille med fyldig lyd på HELE klaveret – og det åbner op for rytmisk samarbejde mellem dine hænder.
Du får med andre ord det hele med. Dit klaverspil vil lyde mere professionelt og du ender med at få et stort overblik over klaveret.
HVIS du gerne vil lære at spille rytmisk akkord klaver på den hurtige, sjove og groovy måde – så er du heldig.
Det er faktisk præcist det du kan lære her på KlaverOnline.dk. Hvis du vil vide mere – og også downloade vores gratis PDF “156 Klaver Akkorder” – så tilmeld dig vore klaver webinar HER – Det er fuldstændig gratis.
Vi glæder os til at se dig på webinaret.
Tak for din tid.