H6 (B6) Akkord Klaver

Sådan spiller du akkorden på klaver / piano / keyboard (Grundakkord og omvendinger)

  • Akkord symbol: H6 eller B6
  • H6 akkorden er en 4-klang
  • Den består af 4 toner: Grundtone, Stor Terts, Ren Kvint, Sekst (6’er)
  • De fire toner i H6 akkorden er: H – D# – F# – G#
  • Akkorden kan grundlæggende spilles i 4 omvendinger: Grundtone nederst, Terts nederst, Kvint nederst, Septim nederst

Her kan du se hvordan man spiller H6/B6 akkorden på klaver – i de fire forskellige omvendinger.
(Læs mere om hvordan og hvorfor man bruger akkord-omvendinger HER)

H6 (B6) klaver akkord. Grundtone omvending (Grundtone nederst)
H6 (B6) klaver akkord. Grundtone omvending (Grundtone nederst)

 

H6 (B6) klaver akkord. 1. omvending (Terts nederst)
H6 (B6) klaver akkord. 1. omvending (Terts nederst)

 

H6 (B6) klaver akkord. 2. omvending (Kvint nederst)
H6 (B6) klaver akkord. 2. omvending (Kvint nederst)

 

H6 (B6) klaver akkord - 3. omvending - Sekst nederst
H6 (B6) klaver akkord – 3. omvending – Sekst nederst

 

Mere om H6 / B6 akkorden

  • H6 (B6) akkorden er en-harmonisk med akkorden G#m7. Det er bas-tonen der afgør navnet.

Hvordan fungerer 6’er akkorder i musikken?

Hvis man skal tage de flotte ord i brug, så kan man f.eks. sige at 6’er akkorder kan tilføje en humørfyldt kompleksitet til musikken – og både give en lysere og mørkere stemning.

6’er akkorder kan tilføje en sjov og kompleks karakter til din musik, da de ofte mangler en tydelig identitet og formål. 6’er akkorder kan skabe tvetydighed, tilsætte mørke stemninger og tilføje et ekstra lag af kompleksitet til din musik.

De kan dog også tilføje en lidt indadvendt dissonans (i tilfælde af dur-sekster) eller et rugende mysterium (i tilfælde af mol-sekster) til dine sange. Sekser-akkorder er nysgerrige væsener og kan bedst defineres ved, hvad de IKKE er – i modsætning til hvad de er og hvad de gør.

6’er akkorder er ikke så kraftfulde som dur-, mol- og dominant septim-akkorder, da de mangler en klar identitet og formål. Hvor dur-, mol- og dominant septim-akkorder hver især har en tydelig identitet og tager os forskellige steder hen, mangler 6’er akkorder disse karakteristika.

6’er akkorder kan kaldes forskellige ting afhængigt af kontekst.

En H6-akkord (H-D#-F#-G#) kan for eksempel blive til en G#m7-akkord, hvis man flytter tonen G# til bassen.

En Hm6-akkord (H-D-F#-G#) kan blive til en G# halv-formindsket akkord, hvis man flytter tonen G# til bassen.

6’er akkorder er fleksible og bruges bedst til at ændre stemningen i musikken. På trods af deres identitetsproblem og manglende klare formål, kan 6’er akkorder stadig tilføje en sjov og kompleks karakter til din musik.